FieDesign | Hoe wordt een logo bedacht en gemaakt

Uitleg over het logo van FieDesign zelf

In dit artikel krijg je, aan de hand van mijn eigen bedrijfslogo, een kijkje in het ontwerp proces van een professioneel logo. Lees over de gedachtengang erachter en waarom dit logo voor mij precies uitdrukt wie ik ben en waar ik voor sta. Wat ik doe staat gewoon als tekst in het logo.

Ik heb gekozen voor de bedrijfsnaam FieDesign. Het is kort en het is duidelijk, want het geeft weer hoe ik heet en wat ik doe. Design is ontwerpen. Of dat nu een tekst of een logo of een website is…in al die dingen zit het proces van eerst brainstormen, dan de ruwe “schets” maken en daarna opbouwen en fine-tunen. Mijn doopnaam is niet Fie, maar die naam kreeg ik van mijn inmiddels overleden partner John en die past veel beter bij me dan mijn ellenlange doopnaam.

Toen ik mijn bedrijfsnaam eenmaal had vastgesteld, wilde ik natuurlijk ook een logo wat bij mij en mijn bedrijf past. Ik ben daarbij op dezelfde manier te werk gegaan als ik voor mijn klanten doe.

Ik begon met vast te stellen wat ik ermee wilde zeggen. Dat waren diverse dingen. Allereerst wilde ik mijn bedrijfsnaam duidelijk in beeld en niet piepklein. Ik ben niet klein, en mijn vaardigheden zijn ook niet klein.

Ik wilde ook een logo dat uitstraalt dat ik niet doorsnee ben. Het moest speels en zakelijk tegelijk zijn en ook uitdrukken wie ik als persoon ben. Ik heb gekozen voor een knipoog naar de jaren ’50 van de vorige eeuw. Ik hou van die tijd. Van de muziek, de literatuur, de bouwstijlen, de kleding en de interieurs. En niet te vergeten de kranten, tijdschriften en advertenties uit die periode. De beste manier voor mij om dat uit te drukken was om een fifties lettertype te gebruiken voor mijn bedrijfsnaam. Lekker groot.

Je vraagt je vast af wat die kolibrie dan in het logo doet. Mensen die mij persoonlijk kennen weten dat wel.

De Kolibrie was de naam van de schoolkrant op de middelbare school. Daar zette ik mijn eerste schreden op het journalistieke, redactionele en grafisch ontwerp pad. De kolibrie staat dus echt aan het begin van mijn bedrijf, al wist ik dat toentertijd natuurlijk nog niet.

De kolibrie betekent nog meer voor mij. De man die mij de naam Fie gaf, had een bootje wat ook de Kolibrie heette. En op dat bootje heb ik veel aangename uren doorgebracht met hem, veel gelezen en geschreven en ontworpen ook. Dat was de tweede reden om de kolibrie op te nemen in mijn logo.

De derde reden is de betekenis (meerdere zelfs) die de kolibrie heeft in diverse landen in de wereld en in de spiritualiteit. Hij staat allereerst voor vrijheid en die vrijheid heb ik nodig bij het ontwerpen en schrijven. Verder hoort de kolibrie bij het 3e chakra – meer specifiek, voor het omzetten van iets wat je wilt en kunt in iets wat je doet, wat je waarmaakt. Hoe passend voor een eigen bedrijf! De kolibrie is volgens de indianen in staat tot grote inspanningen en uitsluitend gericht op schoonheid, kwaliteit en vreugde. Zijn magie is het openen van harten van degenen die hem gadeslaan. En dat is precies wat ik mijn klanten ook wil leveren.

Verder wilde ik een tweeledig logo: een dat ik met cirkel (perfectie) kan gebruiken, maar ook zonder, als het logo kleiner moet zijn. Met de cirkel bedoel ik de tekst die beschrijft wat ik voor diensten lever en de halve cirkel met pijlen aan de onderkant. Ook zonder de cirkel straalt het logo nog steeds kracht uit. Het kleine donkerblauwe kolibrietje staat voor John.

Op het werkelijke proces van een logo vervaardigen in de benodigde grafische programma’s wil ik in dit artikel niet ingaan. Het is een redelijk tijdrovend en erg nauwkeurig proces in elk geval en ik beschouw dit als het geheim van de smid.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *